Brusel 1. marca 2023 – Nemecko sa pri konečnom hlasovaní o de facto zákaze EÚ pre nové benzínové alebo naftové autá od roku 2035 zdrží, pokiaľ Európska komisia nenavrhne, ako možno nové autá so spaľovacím motorom registrovať aj po tomto dátume, ak budú jazdiť výlučne na e-palivá, oznámil v utorok (28.2.) minister dopravy Volker Wissing. Informoval o tom portál euractiv.com.
„EK musí umožniť registráciu vozidiel so spaľovacím motorom aj po roku 2035,“ povedal. „Potrebujeme všetky možnosti vrátane batériových, vodíkových a spaľovacích motorov na e-palivá,“ dodal Wissing.
Minister uviedol, že hlavnému predstaviteľovi EÚ pre klímu Fransovi Timmermansovi ponúkol diskusiu na túto tému, ten ju však odmietol. Podľa Wissinga by nemecký postoj nemal byť pre EK prekvapením, keďže Nemecko takúto výnimku žiada už mesiace.
O veci by mali ministri školstva krajín EÚ hlasovať 7. marca a doteraz bol považovaný za takzvaný bod „A“ – taký, ktorý má prejsť bez ďalšej diskusie či rokovaní. Na otázku, čo očakáva od EK pred plánovaným hlasovaním, aby Nemecko mohlo hlasovať za, Wissing povedal, že záväznú odpoveď na otázku, ako sa vysporiadať so spaľovacími motormi. „Akonáhle bude táto odpoveď k dispozícii, budeme stáť za kompromisom,“ povedal.
Podľa niektorých názorov bude schvaľovanie bez nemeckého „áno“ na hrane, pretože niektoré krajiny (Poľsko, Bulharsko, Maďarsko) odmietajú koniec spaľovacích motorov a Taliansko sa tiež plánuje zdržať.
Talianska pravicová vláda Giorgie Meloniovej podľa ČTK dlhodobo kritizuje plány na zákaz nových áut so spaľovacími motormi. Vicepremiér a minister dopravy Matteo Salvini vyhlásil, že takýto zámer nedáva zmysel a ohrozuje tisíce pracovných miest.
„Používanie čistých palív kompatibilných so spaľovacími motormi umožní pokračovať v prechode na čistejšie technológie bez ekonomických vplyvov na občanov,“ uviedlo podľa ČTK ministerstvo životného prostredia v Ríme.
Na schválenie je potrebná kvalifikovaná väčšina v Rade, ktorá zastupuje 55 % členských štátov (t. j. aspoň 15) a 65 % obyvateľov EÚ.
Ak návrh zákona nebude prijatý v prvom čítaní, Rada 27 členských štátov môže vykonať zmeny v legislatívnom návrhu a poslať dokument späť EP v rámci riadneho legislatívneho postupu EÚ.
Je to však veľmi neobvyklé, keďže väčšina spisov sa v súčasnosti odsúhlasuje v rámci neformálnych trialógov a zákonodarcovia EÚ ich potom bez akýchkoľvek zmien schvaľujú.