Moskva 21. mája 2020 – Prvé plavidlo, ktoré v tomto roku dodá náklad skvapalneného zemného plynu (LNG) z ruského závodu Jamal cez severnú námornú cestu po jej rozmrznutí, je na ceste do Číny. Tohtoročné otvorenie trasy prišlo v porovnaní s minulý rokom o viac ako mesiac skôr. Informujú o tom portály gasprocessingnews.com a argusmedia.com, podľa ktorého môže otvorenie trasy znížiť ponuku LNG na európskom trhu, keďže ázijské ceny sú pre ruského producenta výhodnejšie.

Zatiaľ čo ázijská cena ANEA s dodávkou v júni sa pohybovala na úrovni 2,38 USD/mn Btu, európska severozápadná TTF len 1,50 USD/mn Btu. Podľa analytikov argusmedia.com poskytuje ázijská cena dostatočnú rezervu aj na pokrytie prepravných nákladov, ktoré sú v prípade severovýchodnej Ázie 1,65 USD/mn Btu v porovnaní s 1,50 USD/mn Btu v prípade severozápadnej Európy.

Priama trasa do Ázie, ktorá je kratšia ako cesta na západ cez Európu, je po väčšinu roka zamrznutá. Využíva sa však čoraz viac, keďže pre klimatické zmeny je priechodná po stále dlhšie obdobie roka.

Prvým tohtoročným plavidlom, ktoré sa na ňu vydalo, je tanker Christophe de Margerie.  Z ruského arktického prístavu Sabbeta vyplával v pondelok 18. mája a do terminálu čínskej štátnej spoločnosti CNPC v Tangshane by mal doraziť 11. júna, uviedol portál gasprocessingnews.com s odvolaním sa na údaje  spoločnosti Refinitive o sledovaní lodí.

Podnik Jamal LNG má 15-člennú flotilu tankerov. Sú jediné plavidlá, ktoré sa dokážu v zime dostať do zariadenia na naloženie nákladu, a v lete, po dostatočnom roztopení ľadu, prepravovať náklad na východ cez severnú námornú cestu.

Dodávateľom LNG je nezávislý ruský producent plynu Novatek, ktorý v Jamale pôsobí od decembra 2017.  PetroChina, medzinárodná divízia čínskej CNPC, je 20-percentným akcionárom a zákazníkom spoločnosti Jamal.